Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

Στην υγειά ενός ....ελληνικού καλοκαιριού!

Τον τελευταίο καιρό δεν ακούμε και δεν διαβάζουμε τίποτε ευχάριστο για τη λιλιπούτεια χώρα μας. Ο ξένος τύπος μας χλευάζει και γενικώς έχουμε γίνει οι δακτυλοδεικτούμενοι της Ευρώπης.
Αλλά....
Το καλοκαίρι - η κατεξοχήν ελληνική εποχή-  πλησιάζει. Ημερολογιακά τουλάχιστον γιατί κατά τ'άλλα οι μέχρι στιγμής καιρικές συνθήκες θυμίζουν ...τα άρθρα περί Ελλάδος στις ευρωπαϊκές εφημερίδες! Αστράφτουν και βροντούν!
Παρόλ' αυτά ....
Αργά ή γρήγορα ο ήλιος θα σκάσει μύτη και δεν θα λέει να φύγει, οι ζέστες θα φουντώσουν κι όλα τα καλούδια της φύσης θα εμφανιστούν στο τραπέζι μας. Για αυτά τα καλούδια σκέφτηκα να μιλήσω σήμερα. Και ''μα'' ή ''αλλά'' και ''μη'' δεν έχει αγαπητοί Ευρωπαίοι! Εδώ σας τρώμε ''λάχανο''...και παρεμπιπτόντως σας χαρίζουμε το...λάχανο!!
Κι αφού τα είπαμε ένα χεράκι στους εταίρους μας ας έρθουμε στην ουσία: Που είναι....η τομάτα κι όλα τα καλοκαιρινά λαχανικά που την περιτριγυρίζουν!



 Θυμάμαι τα καλοκαίρια, όταν τελείωνε το σχολείο, έκλεινα μια άτυπη συμφωνία με τη μητέρα μου, με την οποία μου επέτρεπε να αναλάβω την ετοιμασία του φαγητού. Μου έδινε οδηγίες κι από εκεί και πέρα ...η κουζίνα γινόταν το -απροσπέλαστο- βασίλειο της μικρής Crispy! Αυτό που μου έχει μείνει περισσότερο από εκείνα τα καλοκαίρια είναι το ατέλειωτο τρίψιμο απίστευτων ποσοτήτων τομάτας για σάλτσες και λαδερά! Α, τα λαδερά! Να κάτι για το οποίο πρέπει να αισθανόμαστε υπερήφανοι. Φαγητά τόσο απλά σε σύλληψη και τόσο λαχταριστά! Αλλά και τόσο καλοκαιρινά! Να τα φασολάκια, τα κολοκυθάκια , οι μελιτζάνες, οι πιπεριές, οι μπάμιες, όλα σε σάλτσα τομάτας! Ενίοτε εμφανίζονται με κρέας για να δώσουν ένα πιο επίσημο τόνο στο φαγητό! Προσωπική αδυναμία, το μοσχαράκι κοκκινιστό με κολοκυθάκια και οι μπάμιες κοκκινιστές με κοτόπουλο! Λατρεία!! Όχι σπάνια, σχεδόν όλα τούτα τα λαχανικά συναντιόνται σ'ένα πιάτο. Θυμάμαι, κάποια από εκείνα τα καλοκαιρινά πρωινά ρωτούσα τη μητέρα μου, τι θα μαγείρευα. Αράδιαζε μπροστά μου πατάτες, κολοκυθάκια, μελιτζάνες, πιπεριές, μπόλικο κρεμμύδι, φύλλα βασιλικού....και φυσικά τομάτες, για να φτιάξω το περίφημο ...''μπλουμ'' - ίσως είναι γνωστό στους περισσότερους ως τουρλού!! Τομάτες παντού λοιπόν!  Τομάτες και στο hit του καλοκαιριού , τα γεμιστά. Τομάτες στα κοκκινιστά, στο γιουβέτσι, στις σούπες, στις σάλτσες,....στις σαλάτες! Φρέσκες, ζουμερές, γευστικότατες τομάτες έτοιμες για όλα τα καλοκαιρινά μας πιάτα! Τομάτες και μόνες τους! Λίγο αλάτι, λίγη ρίγανη και....Α! Θυμήθηκα και το αγαπημένο μου καλοκαιρινό κολατσιό -το οποίο τρώω ακόμα και τώρα. Ζουμερή κατακόκκινη τομάτα, τριμμένη πάνω από καλό χωριάτικο ψωμί, λίγο αλάτι, λίγη ρίγανη, λίγο λάδι! Αποθέωση! Ζήτω το ελληνικό καλοκαίρι!
Και με όλα αυτά τα ωραία κοκκινιστά και λαδερά τι θα πιούμε Crispy;


Χμ, φαντάζομαι οι περισσότεροι θα αναφωνήσετε ''Μπύρα''! Από τη μεριά μου έχω να σας προτείνω κάτι άλλο: Ροζέ κρασί! Δική μου ταπεινή άποψη, είναι ότι η Ελλάδα παράγει τα καλύτερα ροζέ κρασιά που μπορεί να βρει κανείς οπουδήποτε. Για κάποιο λόγο τα ελληνικά ροζέ ξεχωρίζουν όχι μόνο για την πολύ καλή ποιότητα τους αλλά και για το πόσο ωραία ταιριάζουν με όλα αυτά τα κλασικά πιάτα του καλοκαιριού. Όλα εκείνα τα λαδερά, κοκκινιστά, γεμιστά είναι ιδανικοί σύντροφοι ενός (ή και δύο ...και τριών!!) ποτηριών δροσερού ροζέ κρασιού. Εκεί που δυσκολεύεται πια κανείς να πιεί κόκκινο κρασί κι εκεί που το λευκό δεν αρμόζει (αν και για μένα ανάρμοστα δεν υπάρχουν, ο καθένας κάνει ότι συνδυασμό θέλει!) έρχεται το ροζέ και φέρνει την ισορροπία και τη δροσιά ενός υπέροχου καλοκαιριού!
Θα σας πω τι θα κάνω για να σας πείσω να δοκιμάσετε κανένα ποτηράκι ροζέ. Θα συνδυάσω αγαπημένα ελληνικά ροζέ με αγαπημένα ελληνικά καλοκαιρινά πιάτα. Οι τελικές -ανακατέψτε τις, μη διστάσετε!- επιλογές δικές σας:

Οι  κατά Crispy 10 απόλυτοι γευστικοί συνδυασμοί του ελληνικού καλοκαιριού: (!!!)

1. Φασολάκια με σάλτσα τομάτας - Δρυόπη Ροζέ (Αγιωργίτικο)


2. Τουρλού (ή Μπλουμ ή ...επί το γαλλικότερο Ρατατουίγ) - Αβαντίς Ροζέ (Syrah, Grenache)


3. Μοσχαράκι κοκκινιστό με κολοκυθάκια- Βιβλία Χώρα Ροζέ (Syrah)


4. Κεφτέδες στην κατσαρόλα με μελιτζάνες - Βιβλία Χώρα Όβηλος Ροζέ (Syrah)


5. Γεμιστά - Ροζέ του Φεγγαριού (Αγιωργίτικο)


6. Μπάμιες με κοτόπουλο - Τέχνη Αλυπίας ( Syrah, Merlot, Sangiovese, Nebbiolo, Cabernet Sauvignon)


7. Γιουβέτσι - Αμέθυστος Ροζέ ( Cabernet Sauvignon)


8. Καγιανάς - Thema Ροζέ ( Tempranillo)


9. Κλασική, κλασικότατη ελληνική σαλάτα- Νόστος Ροζέ (Grenache, Syrah)


10. Και τέλος το ταπεινό μπριάμ στο οποίο άλλοι βάζουν τομάτα κι άλλοι όχι, θα το συνδυάσουμε μ'ένα ροζέ που φτιάχνεται από ελληνική λευκή ποικιλία σταφυλιού - Μελιαστό Σπυρόπουλου (Μοσχοφίλερο)

Έτσι λοιπόν....
Οσονούπω έρχεται το καλοκαιράκι. Κι αν δυσκολευτούμε, κι αν ζοριστούμε...ας φορέσουμε ένα χαμόγελο, τα μπανιερά μας, ας κάνουμε τις βουτιές μας και τέλος ας μαγειρέψουμε όλα τούτα τα καλούδια κι ας πιούμε ...στην υγειά μας!

14 σχόλια:

  1. Ευλογημένη μεσογειακή ντομάτα! Δεν φαντάζεσαι πόσο άνοστες είναι οι ντομάτες στην Ν Αφρική:(( Τώρα που "εκπατρίστηκα" κατάλαβα ως το μεδούλι, την τύχη να έχουμε ένα τόσο απλό και υπέροχο καλούδι!
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συνφωνω και για ντοματες και για ροζε!
    Αυτες τις ντοματες τις περιμενα ολο τον χειμωνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Αγγελική Ν
    Καλημέρα! Θυμάμαι πέρσι το καλοκαίρι σε ξένο μπλογκ με τι ενθουσιώδη λόγια σχολίαζαν οι αναγνώστες την ελληνική τομάτα! Όλοι παραδέχονταν ότι ήταν η καλύτερη!




    @OnePerfectDay
    Καλημέρα! Το ίδιο κι εγώ! Το χειμώνα δεν τη χρησιμοποιώ καθόλου! Περιμένω πώς και πώς το καλοκαίρι για να την βρω στα καλύτερα της!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τη λατρεύω την τομάτα!! Είναι από τις μεγάλες μου αγάπες και φυσικά σε όλα μου τα φαγητά τη χρησιμοποιώ φρέσκια. Πολλές φορές δεν βάζω ούτε ζαχαρίτσα, γιατί μου αρέσει η ξινούτσικη γεύση της! Υπέροχο και επιμορφωτικό το ποστ σου Κρίσπυ! Αν και δεν τρώω πολλά από τα λαδερά που προτείνεις, συμφωνώ κι εγώ μαζί σου ότι έχουμε εξαιρετικά ροζέ κρασιά. Φυσικά δεν έχω εντρυφήσει και δεν γνωρίζω ονομασίες, αλλά ενώ δεν πίνω ποτέ κόκκινο και το λευκό με ζαλίζει πολύ, το ροζέ μου αφήνει πάντα ένα πιο καθαρό τελείωμα και με ευχαριστεί! Θα τυπώσω την ανάρτησή σου και θα την έχω ευαγγέλιο!! Καλή σου μέρα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @emmanouela
    Χαίρομαι που είσαι οπαδός των ροζέ κρασιών! Το άλλο καλό με τα ροζέ που ξέχασα να αναφέρω είναι ότι δεν είναι καθόλου ακριβά σε σχέση με τα ερυθρά και λευκά! Από αυτά που ανέφερα άντε το πιο ακριβό να είναι στα 12-13 ευρώ.
    Ναι, κι εγώ δεν βάζω ποτέ ζάχαρη στην τομάτα. Μου αρέσει όταν είναι λίγο ξινούτσικη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ...και να μην ξεχνάμε και ένα υπέροχο Bloody Mary για απεριτίφ :))) Καλημέρα και καλό μας καλοκαίρι (από αύριο 1 Ιουνίου ελπίζω!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @foteini
    Εννοείται! Βέβαια, θα μου επιτρέψεις να προτιμήσω μια ...margarita!
    Κι εγώ το ελπίζω...αλλά μάταια! Ήδη συννέφιασε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Afroditi
    Καλημέρα! Καλό και νόστιμο καλοκαιράκι να έχουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ναι. Μάλιστα. Μας πείνασες αν και μόλις έφαγα. Και έφαγα και γίγαντες παναθεμά με, με πολύ φέτα κιόλας! Μήπως μπορείς όμως να μου εξηγήσεις το "φαινόμενο της μπάμιας"; Εγώ, και διάφορα άτομα που το έχω συζητήσει, όταν ήμουν μικρός απεχθανόμουν τις μπάμιες. Εδώ και 3 με 4 χρόνια η γνώμη μου έχει αλλάξει και μου αρέσουν πάρα πολύ, ειδικά με το κοτόπουλο το κοκκινιστό. Αυτό έχει συμβεί σε διάφορους φίλους.
    Τελοσπάντων, καταλαβαίνες βέβαια ότι δεν χρειάζεται να απαντήσεις στο παραπάνω, και έτσι αλλάζω θέμα και από την λίστα σου θα επιλέξω το Νο. 8 καθότι από την Πελοπόννησο, τρελένομαι για καγιανά. Καλησπέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλησπέρα Crispy μου! Καλό καλοκαίρι με καλό μήνα να έχουμε όλοι όσοι επιμένουμε ελληνικά!! Υπέροχο το ροζέ κρασί και για κάποιο λόγο υποτιμημένο και κακώς. Έχει μία δική του γεύση που το κάνει ξεχωριστό!! Υπέροχες οι επιλογές που δίνεις στα ροζέ με τα φαγητά σε ευχαριστώ:) Θα τις ψάξω και θα τις τιμήσω μαζί με τα καλοκαιρινά φαγητά.

    Καλό απόγευμα και πολλούς χαιρετισμούς! Φιλιά από Ιωάννινα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @carlito
    Με τους γίγαντες θα ασχοληθώ σίγουρα μες το καλοκαίρι. Τώρα με τις μπάμιες. Πάντα μου άρεσαν αλλά τις θέλω σωστά μαγειρεμένες, να μην έχουν ανοίξει ή σπάσει (πάντως τη συγκεκριμένη διαφήμιση με την οποία έγιναν διάσημες οι μπάμιες δεν την έχω δει!!!)
    Κι εγώ τρελαίνομαι για τον καγιανά ..καθότι κι εγώ από Πελοπόννησο κατάγομαι!





    @Ioanna
    Γεια σου Ιωάννα! Καλό μήνα και καλό καλοκαίρι!
    Όντως το ροζέ για κάποιο περίεργο λόγο είναι υποτιμημένο ενώ είναι ιδανικό κρασί για το καλοκαίρι και για το ελληνικό τραπέζι. Χαίρομαι πάντως που το εκτιμάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτό που περιέγραψες, Crispy, δηλ. τριμμένη ντομάτα πάνω σε ψωμί, λάδι, ρίγανη και -όταν μεγάλωσα και φέτα- η μαμά μου το έλεγε ριγανάδα... χαχαχα. Ακόμα το τρώω και το φτιάχνω στα παιδιά μου για βραδινό τώρα το καλοκαίρι με τις ντοματούλες μας.
    Υ.Γ: Κι εγώ από Πελοπόννησο κατάγομαι. Στην Καρδίτσα, όπου ζω, άγνωστη λέξη ο καγιανάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πω πω τι μου θύμισες!!! Την είχα ξεχάσει αυτήν την ανάρτηση!!! Πρέπει να φτιάξω καινούργια, ανανεωμένη!
      Καγιανά τρώω τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα! Εκτός από το ψωμί με την τριμμένη τομάτα είχαμε και την γλυκιά εκδοχή, ψωμί λαδωμένο πασπαλισμένο με...ζάχαρη!!!! Εκεί να δεις λιχουδιά!!
      Από ποια περιοχή της Πελοποννήσου κατάγεσαι;

      Διαγραφή